SarjakuvaseurabyPetteriTikkanen3 web pieniSuomen sarjakuvaseura ry perustettiin kansainvälisen sarjakuvanäyttelyn yhteydessä Amos Andersonin taidemuseossa vuonna 1971. Perustamisestaan asti sarjakuvaseura on toiminut sarjakuvan tekijöiden, lukijoiden, keräilijöiden, kriitikoiden, kääntäjien ja tutkijoiden yhdistyksenä. Se toimii asiantuntijaorganisaationa ja tiedottaa sarjakuva-alan tapahtumista niin suurelle yleisölle kuin yhteiskunnan ja kulttuurin hallintokoneistoillekin.

Sarjakuvaseura julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Sarjainfo-lehteä, joka on ainoa alan toimintaan keskittyvä lehti Suomessa. Syyskuisin järjestettävä Helsingin sarjakuvafestivaalit on Pohjoismaiden suurin sarjakuvatapahtuma. Vuosittain jaettava Puupäähattu-palkinto tuo tunnustusta ansioituneille sarjakuvataiteilijoille.

Toukokuussa 2008 perustettiin Helsinkiin Sarjakuvakeskus, jossa järjestetään monipuolista sarjakuvaopetusta ja tapahtumia. Tällä hetkellä se sijaitsee Herttoniemenrannassa (Laivalahden puistotie 7). Sarjakuvakeskuksen kautta sarjakuvaseuran toiminta on kasvanut hyvin aktiiviseksi ja monipuoliseksi. Kursseja järjestetään Sarjakuvakeskuksen omien tilojen lisäksi Helsingissä, Espoossa ja myös muualla, eri kohderyhmille lapsista ammattilaisiin ja erityisryhmiin.

Lisäksi seuralla on yli 10,000 niteen kokoelma, joka sisältää paljon ainutlaatuista aineistoa alalta.

Seuran tarkoitus on lisätä sarjakuvan arvostusta. Toiminnalla halutaan edistää hyvän sarjakuvan tuntemusta ja sarjakuvien kriittistä lukemista. Kotimaisen sarjakuvan hyväksi toimimme muun muassa osallistumalla virallisten tukitoimien kehittämiseen ja tekemällä aktiivista yhteistyötä eri tahojen kanssa.

Sarjakuvaseuran toiminta laajenee ja monipuolistuu, ja viime vuosina on pystytty aloittamaan monia uusia kulttuuri- ja vientihankkeita ja mm. uusia sarjakuvan verkkosivustoja ja -palveluita. Sarjakuvaseura järjestää erilaisia tapahtumia ja myös kansainvälistä residenssitoimintaa taiteilijoille.

Sarjakuvaseuran jäsenet saavat Sarjainfo-lehden, alennusta kursseista ja jäsenkortin jolla saa etuja yhteistyökumppaneilta.

seura 50 vuotta vaaka logo web

Finnish Comicsin Facebook
Finnish Comicsin Twitter

Toimintakertomuksia:

Kaikki toimintakertomukset vuodesta 2010 löytyvät osoitteesta issuu.com/sarjakuvakeskus.

Kuvitus: Petteri Tikkanen

Valokuva: Henry Söderlund