Sarjakuvafestivaaleille saapuva brittiläinen Zoe Thorogood tekee ainutlaatuista yhdistelmää vaihtoehto- ja valtavirtasarjakuvien välillä.
Teksti Jyrki Vainio
Tampereella Heroes Comic Conissa toukokuussa vieraillut Zoe Thorogood myöntää, että viimeiset puolitoista vuotta ovat olleet erikoista aikaa. Hänen omaelämäkerrallinen sarjakuvaromaaninsa It’s Lonely at the Centre of the Earth (2022) on myynyt loppuun painoksia ja ollut monilla englanninkielisen maailman vuoden parhaat -listoilla.
– Tein kirjan puhtaasti itselleni ja ajattelin sen kiinnostavan korkeintaan hyvin pientä yleisöä, mutta siitä tulikin paljon suurempi juttu, Thorogood pohtii.
– Se on vaatinut luovimista.
It’s Lonely at the Centre of the Earth
Centre of the Earth on päiväkirjamainen kokoelma kerronnallisesti kokeilevia sivuja, joissa Thorogood kertoo hyvin avoimesti ongelmistaan vaikean masennuksen ja itsetuhoisten ajatusten kanssa sekä hapuilevasta yrityksestä parisuhteeseen, josta hän unelmoi helpotusta ongelmiinsa, mutta josta ei siihen ole. Teoksen yllätysmenestys on nyt levittänyt Thorogoodin intiimit pohdinnat laajalle yleisölle.
– Se on lopultakin ollut hyvin katarttista, Thorogood toteaa.
– Monet eivät kerro tällaisista kokemuksista, vaikka heillä niitä on. Sarjakuvatapahtumissa ihmiset ovat tulleet jakamaan minulle omia tarinoitaan ja kertomaan, että kirja sai heidät tuntemaan olonsa vähemmän yksinäisiksi.
Kirja myös pohtii ääneen omaelämäkerrallisen teoksen tekemisen ongelmaa: vaikka kuinka kirjoittaisi itsestään, jossain vaiheessa tästä itsen versiosta tulee hahmo tarinassa, ja tarinan on otettava joku muoto, jotta siitä saa tehtyä kirjan.
Thorogood piirsi osan kirjan sivuista niiden kuvaamien asioiden tapahtuessa, osan vasta kuukausia, jopa vuotta myöhemmin.
– En tiennyt sivujen järjestystä ennen kuin jätin aineiston kustantajalle, hän kertoo.
– Tekeminen tuntui aika kaoottiselta, kaikki vain virtasi minusta ulos.
Thorogood kuvailee, että tiesi rakenteesta etukäteen lähinnä, että matkan varrella oli muutamia kohtia, kuten tiettyjä repliikkejä, jotka hän halusi saada mukaan.
– Suurimmaksi osaksi kirja syntyi yksittäisinä sivuina, mutta joukossa oli muutamia useamman sivun kokonaisuuksia, kuten tarinan lopetus.
Rain
Taide terapiana
It’s Lonely at the Centre of the Earth viestii vahvasti taiteen tekemisen terapeuttisuudesta. Samaa teemaa käsitteli Thorogoodin esikoisteos The Impending Blindness of Billie Scott (2020). Siinä nuori kuvataiteilija saa samaan aikaan kutsun elämänsä ensimmäisen gallerianäyttelyn pitämiseen ja kuulee sokeutuvansa nopeasti. Jos taiteilijalla olisi elämässään vain yksi tilaisuus itsensä ilmaisemiseen, mitä silloin pitäisi sanoa? Billie Scottin matka vie syrjäytyneiden ja asunnottomien pariin, joiden tarinoita hän alkaa maalata.
– En itse ollut todellakaan mikään synnynnäinen taiteilija, toteaa Thorogood yllättäen.
– Myöskin opettajani yrittivät vahvasti lannistaa haaveet siitä.
Thorogood kertoo, että löysi sarjakuvat 13–14-vuotiaana – ja ensivaikutelman toi niinkin banaali taho kuin Pokémon.
– En tiennyt sarjakuvista sitä ennen, mutta nyt ihan hiljattain löysin lapsuudessa tekemiäni piirroksia, joissa olen yhdistellyt kuvaa ja sanaa, joten jollain tavalla niiden yhdisteleminen on ollut minulle luontainen kommunikaation muoto, vaikka en sitä muistanutkaan.
Kiinnostuksen sinetöi Death Note -sarja.
– Sen tarina räjäytti tajuntani, Thorogood muistelee.
– Tajusin, että lukija säätelee itse kerronnan vauhtia. Jos tylsistyttää, voi edetä nopeammin, jos kiinnostuu, voi hidastaa tutkimaan tarkemmin. Siitä tuli olo, että tätä minäkin haluan tehdä.
Kesällä 26 vuotta täyttävä Thorogood kertoo, että meni yliopistoon lähinnä siksi, että saisi opintolainan, jonka tuella piirtää sarjakuvia.
– En tehnyt kurssitöitä, vaan tein niiden sijaan Billie Scottin.
Rain
Sarjakuvia Imagelle
Yllättävä seikka Centre of the Earthissa on, että tämän omaelämäkerrallisen sarjakuvan on julkaissut lähinnä supersankareista ja Walking Deadista tunnettu Image Comics.
Thorogood oli aiemmin kuvittanut Imagelle Stephen Kingin pojan Joe Hillin apokalyptiseen novelliin pohjautuvan minisarjan Rain. Ilmastonmuutosallegoriassa taivaalta alkaa sataa kristallisoituneita piikkejä. Piikkisateen tuhoisat seuraukset ihmisille on kuvattu hyvin suorasukaisesti.
– Olen pitänyt Imagen sarjakuvista nuoresta saakka, sillä heidän kauttaan voi kertoa mitä tarinoita haluaa ja omistaa niiden oikeudet, Thorogood selittää.
– Menin esittelemään töitäni erääseen Imagen tapahtumaan. Rainia kuvittamaan tarvittiin joku, joka osaa kuvata sekä hahmojen monimutkaisia tunteita että väkivaltaista kauhua.
– Ja minä tykkään välillä piirtää irtipullahtaneita silmiä.
Thorogood kertoo nauttineensa projektista, sillä häneen luotettiin niin, että hänen ei tarvinnut esitellä kustantajalle luonnoksia ennen valmiita sivuja. Tarinankerronnan rakentaminen on hänelle sarjakuvan tekemisen kiinnostavin osuus. Kaikki Thorogoodin sarjakuvat ovatkin vaikeista aiheistaan huolimatta kerronnaltaan selkeitä ja helppolukuisia.
– Se on kuin palapelin kokoamista. Jos minun pitäisi tehdä koko hommasta luonnokset ennen varsinaista piirtämistä, se veisi tekemisestä kaiken ilon.
Alun perin Thorogoodin oli tarkoitus myös värittää Rain itse, mutta läppärin hajoaminen hukkasi kokonaisen lehden sivut. Sarjan väritti lopulta Chris O’Halloran. Lopputulos on kiinnostava yhdistelmä vaihtoehtosarjakuvan viivankäyttöä ja valtavirtasarjakuvan intensiivisiä värejä.
Thorogood on saanut juuri valmiiksi Imagelle uuden minisarjan, kirjoittamansa ja piirtämänsä tarinan Tim Seeleyn hirviösarjakuvaan Hack/Slash. Kokoomateos Hack/Slash: Back to School ilmestyy kirjana kesällä.
Jo aiemmin Thorogood on vihjannut, että voisi ajan myötä laajentaa Centre of the Earthin trilogiaksi. Jatko-osan aika ei kuitenkaan ole vielä. Seuraavaksi työn alla on uusi sarja Imagelle.
– Sitä ei ole vielä julkistettu, joten en kerro, mikä se on, Thorogood sanoo ja virnistää.
– Vaikka olen minä siitä kyllä jo somessa postannut.
Zoe Thorogood saapuu taiteilijavieraaksi Helsingin sarjakuvafestivaaleille 31.8.–1.9.2024 https://sarjakuvafestivaalit.fi/.
Julkaistu alun perin Sarjainfo-lehdessä 2/24. Tilaa Sarjainfo liittymällä Suomen sarjakuvaseuraan, tuet samalla suomalaista sarjakuvakulttuuria.