Suomen sarjakuvaseuran myöntämän Puupäähattu-tunnustuspalkinnon saa vuonna 2012 sarjakuvataiteilija Kaisa Leka (s. 1978) ansioistaan sarjakuvantekijänä.
Perustelut palkinnolle:
Vuoden 2012 Puupäähattu-palkinnon saa porvoolainen sarjakuvataiteilija, graafikko, kuvittaja ja kaupunginvaltuutettu Kaisa Leka. Lekan sarjakuvateosten keskeisiä teemoja ovat vammaisuus ja henkinen etsiminen – ja poliittisen uran myötä myös politiikka. Pallopäiseksi Kaisa-hiireksi itsensä piirtävä Leka kertoo sarjakuvissaan avoimesti omasta elämästään, ajatuksistaan ja elämänkatsomuksestaan.
Kaisa Lekan hahmo jalkaproteeseineen erottuu massasta. Jo ensivilkaisulla selviää, että sääretön nainen on erilainen kuin useimmat muut. Vammaisuus, joka on aiheena hankala ellei tabu, esitetään lukijalle rehellisesti ja kaunistelematta. Avaamalla uusia näkökulmia Leka on edistänyt erilaisuuden ymmärtämistä ja hyväksymistä.
Tunnetuimmassa teoksessaan I Am Not These Feet Leka kuvaa jalkojensa amputaatiota. Vaikean synnynnäisen epämuodostuman vuoksi liikkuminen oli hankalaa ja kivuliasta, eikä elämänmittainen kipulääkekierre tuntunut järkevältä vaihtoehdolta. Vuonna 2002 Leka teki päätöksen vapaaehtoisesta amputaatiosta.
Leikkauksen jälkeen oli opeteltava uudelleen kävelemään, askel askeleelta. Lopulta uusilla jaloilla jaksaa pidemmälle kuin vanhoilla. Leka ei piilottele proteesejaan verhoamalla niitä keinotekoiseen muovinahkaan, vaan paljastaa rohkeasti keinotekoiset säärensä. Näin hän näyttää muille esimerkkiä siitä, kuinka vammaisenakin voi kantaa itsensä pystyssä päin.
Itsensä etsimistä ja henkisyyttä Leka on kuvannut etenkin teoksissa Your Name Is Krishangi (2004), On the Outside Looking in (2006) ja Audarya Lila (2008). Näissä sarjakuvissa Leka kertoo Hare Krishna -uskostaan avoimesti. Your Name Is Krishangissa tehdään häämatka Kaliforniaan, jossa Kaisa-hiiri ja Leka-ankka saavat gurulta Krishna-nimet. On the Outside Looking in käsittelee oman polun löytämistä ajomatkalla kerrottujen muistojen kautta. Audarya Lilan keskiössä on puolestaan ystävä, joka jättää entisen elämänsä päästessään noviisiksi Krishna-luostariin.
Matka on Kaisa Lekan tuotannossa sekä henkinen että lihallinen. Lähes 500-sivuisessa järkäleessä Tour d’Europessa (2010) matkataan polkupyörällä Porvoosta Nizzaan Välimeren rannalle. Kilometrejä kertyy kolme tuhatta. Samalla yksitoikkoinen pyöräily toimii henkisen vapautumisen välineenä, eräänlaisena pyöräjoogana. Harmaan asfaltin loputtomuus vie polkijan matkalle itseensä.
Elämänmakuisten ja usein vakavienkin tarinoiden kontrastina toimii yksinkertainen, naivistinen tyyli. Leka kuvaa itsensä hiireksi, aviomiehensä ankaksi ja uskonnollisen gurun rauhalliseksi lehmäksi. Asian painavuus ei pelkistetystä kuvituksesta kärsi. Päinvastoin, näin lukija pääsee lähemmäs aiheita, joiden toisenlainen käsittely voisi muodostua turhan raskaaksi. Teksti on Lekan sarjakuvissa keskeisessä, usein kuvaa hallitsevammassa asemassa.
Huomionarvoista on myös Lekan leikittely sarjakuvateoksen fyysisellä muodolla. Kovakantinen On the Outside Looking In on kääritty kauniiseen seinäpaperiin. Little Fish Big Fish (2007) on taitettu haitarin muotoon, jonka voi lopuksi kääntää ja lukea uudelleen. Audarya Lila koostuu kolmesta japanilaistyyliin sidotusta vihkosesta. Oman Absolute Truth Press -pienkustantamon myötä voi kauneuden asettaa rationaalisuuden edelle. Graafista suunnittelua Lahdessa ja Porvoossa opiskelleen Lekan kirjat ovat kauniita esineitä.
Teoksesta Tour d’Europe (Absolute Truth Press, 2010)