-
Kriitikon valinta – vuoden 2024 sarjakuvia
Sarjakuvavuosi 2024 oli kotimaisten osalta ennätystasainen ja -tasokas.
-
Tuuli Hypénin sarjakuvakolumni tekoälystä: Historian suurin tAIderyöstö
Vieraskynä-kolumni Sarjainfo-lehteen: Tuuli Hypén Julkaistu Sarjainfossa 1/2025. Liity Suomen sarjakuvaseuraan täältä, saat Sarjainfon kotiisi ja tuet suomalaista sarjakuvakulttuuria. Kulttuurileikkausten vuoksi tukesi…
-
Res parvae crescunt – Matti Hagelbergin Vajoava Ateneum Sarjainfon arviossa
Ateneumin rakennuksen ja pönöttävien muotokuvien kautta käydään sekä 1800-luvun kansallisromanttinen herääminen että 1960–70-lukujen vasemmistoradikalismi. Samalla käydään asiapohjalta läpi kunkin ajan tuntoja…
-
Venäläinen sarjakuva ja uusi rautaesirippu
Vihdoinkin kaiken piti näyttää hyvältä venäläiselle sarjakuvalle, sanoo tutkija José Alaniz. Sitten Putin hyökkäsi. Teksti: Oskari Rantala Kun professori Jose Alanizilta…
-
Toivo piileksii hämärässä – Mika Lietzenin Death Metal ja Pnuk Sarjainfon arviossa
Mika Lietzen: Death Metal (Zum Teufel) Arvio: Aino Sutinen Helvetti odottaa Vuoden 1992 nuorilla on deathmetallibändi The Suffering. Heidän musiikkinsa on,…
-
Kasvutarina hiekkamyrskyn silmässä – Eeva Meltion Hiekka Sarjainfon arviossa
Eeva Meltio: Hiekka (Kraft Ink) Arvio: Athanasía Aarniosuo Eeva Meltion Hiekka ihastuttaa jo ennen kuin kirjan kansia avaa. Omakustanteena julkaistu kirja…
-
Kaikkien ihmisten yhteinen vallankumous – Nainen, elämä, vapaus Sarjainfon arviossa
Marjane Satrapi (toim.): Nainen, elämä, vapaus, WSOY. Suomennos Saara Pääkkönen Arvio: Athanasía Aarniosuo ”Kuudestoista syyskuuta 2022 Iranin siveyspoliisi hakkasi Mahsa Aminin kuoliaaksi,…