-
Suomi ja sarjakuva 100 vuotta 20 vuotta sitten tänään
Sarjakuvakulttuuri on muuttunut 1990-luvulta. Se on kehittynyt kansainvälistynyt, digitalisoitunutkin, mutta lieneekö pulskistunut? Teksti: Vesa Kataisto Valokuvat: Joonas Kohonen, Petteri Oja, Henry Söderlund …
-
Emmi Valveen Armo antaa aikaa yksityiskohdille
Emmi Valve: Armo. Asema Arvio: Verna Kuutti Kun Emmi Valveen esikoisteos Sit kun sun naama räjähtää ilmestyi 2013, toivoin Sarjainfon kritiikissä saavani vielä joskus…
-
Festivaali: Boomfest 2017
Teksti ja valokuvat: Severi Nygård Ohjelmajohtaja Dmitri Jakovlevin luotsaama Pietarin sarjakuvafestivaali Boomfest järjestettiin tänä vuonna syyskuun loppupuolella 11. kerran. Festivaaleja järjestävä…
-
Nykyaikaa etsimässä
Poika Vesanto: Saku Sämpylä, Eetu ja Riku – kuvasarjoja vuosilta 1931–1932. Täysi käsi Arvio: Heikki Jokinen Poika Vesanto on piirtäjä, josta puhutaan paljon.…
-
Argentiinalaisen Berliacin sarjakuva elää maailmojen välissä
Oxford English Dictionary tarjoaa seuraavan määritelmän sanalle ”gaijin”: ”(substantiivi) japaninkielinen termi ulkomaalaiselle tai vieraalle; ei-japanilaiselle henkilölle”. Sellainen sarjakuvataiteilija Berliac todellakin on:…
-
Sarjakuvafestivaaleille saapuva Sarah Glidden luo perusteellista sarjakuvajournalismia vesivärein
Yhdysvaltalainen Sarah Glidden luottaa sarjakuvajournalismin mahtiin. Autenttisuutta lisäävät pikkutarkat muistiinpanot kentältä. Teksti: Aino Sutinen Helsingin sarjakuvafestivaaleille saapuu dokumentaarisen sarjakuvan nouseva nimi.…
-
Otso Höglund arvioi pienlehtiä Sarjainfossa ja viljelee sarjakuvissaan raadollista huumoria
Tamperelaisen Otso Höglundin sarjakuvissa henkilökohtainen on hyvin henkilökohtaista ja poliittinen hyvin poliittista. Aino Sutinen: Hei Otso! Mitä kuuluu? Otso Höglund: Hyvää,…