
3 Pääkirjoitus
4 Elokuva ja sarjakuva – enemmän kuin vain ystäviä
7 Suomi-sarjakuvan elokuvalliset vaiheet – typistetty historia
9 Kahden kuvan paritanssi – Hajamietteitä sarjakuvaelokuvien uudesta tulemisesta
12 Matka kolmanteen ulottuvuuteen – näin sarjakuvasta syntyy animaatio
16 Maailmojen välissä – storyboardit eivät ole elokuvaa eivätkä sarjakuvaa
18 Seikkailusarjakuvan ja sarjaelokuvan kulta-aika, osa 1
22 ”Sarjakuvaa ei voi editoida!” – Hollywood opetti Daniel Clowesille elokuvan ja sarjakuvan eroavaisuudet
24 Sarjakuvan teko käy luonnolle
28 Powers – supersankareita ruumishuoneella
31 Kysy!
32 Norjalainen sarjakuva elää kultakauttaan
35 Jason on norjalaisen sarjakuvan vientivaltti
36 Daan Jippes, ankkamestari Carl Barksin jäljillä
40 Maailmanmatkat
45 Arvostelut
52 Kotomaan katsaus
53 Uutisruutu
Pääkirjoitus
Hänninen, Ville
(2002), Genre:
pääkirjoitukset, Sarjainfo
Elokuva ja sarjakuva – enemmän kuin vain ystäviä
Vesa Kataisto
Suomi sarjakuvan elokuvalliset vaiheet – typistetty historia
Vesa Kataisto
SI117suomi_sarjakuvan_elokuvalliset_vaiheet.pdf
Suomi 2
Sarjakuvien hyödyntäminen jatkuu animaatioissa
Genre: Uutiset
Kahden kuvan paritanssi – Hajamietteitä sarjakuvaelokuvien uudesta tulemisesta
Jerrman, Toni
(2002), Genre:
sarjakuvat : elokuvasovitukset, supersankarisarjakuvat, sarjakuvaromaanit, sarjakuvalehdet, Yhdysvallat
Miksi hämmästyttävä Hämähäkkimies kutoo valkokankailla ennennäkemätöntä rahaverkkoa? Kuinka kummassa Matkalla Perditioniin kääntyi paperilta filmille? Minkä takia David Goyer käsikirjoittaa jo kolmatta Blade-leffaa? Mitä ihmettä Ang Lee tekee Hulk-elokuvan ruorissa?
SI117kahden_kuvan_paritanssi.pdf
Matka kolmanteen ulottuvuuteen – näin sarjakuvasta syntyy animaatio
Björklund, Maria
(2002), Genre:
animaatioelokuvat, sarjakuvat : elokuvasovitukset, sarjakuvat : televisio-ohjelmasovitukset
Animaatio on kaikista ilmaisumuodoista kenties läheisin sarjakuvan sukulainen. Moni sarjakuva on saanut toisen elämän animaationa televisiossa, elokuvateatterissa tai internetissä. Siirtymä kahden välineen välillä voi tuntua luontevalta ja helpolta, mutta matkassa on myös mutkansa. Yhtäläisyyksien lisäksi sarjakuvalla ja animaatiolla on selkeitä eroja.
SI117matka_kolmanteen_ulottuvuuteen.pdf
Maailmojen välissä – storyboardit eivät ole elokuvaa eivätkä sarjakuvaa
Kataisto, Vesa
(2002), Genre:
kuvakäsikirjoitukset, elokuvat, animaatioelokuvat
Storyboard eli kuvakäsikirjoitus toimii useimpien elokuvaohjaajien tukena. Ilman tarinataulua ohjaajan olisi mahdotonta välittää muulle kuvausryhmälle, mitä hän tarkalleen haluaa kuvassa näkyvän.
Seikkailusarjakuvan ja sarjaelokuvan kulta-aika
Tuliara, Pekka
(2002), Genre:
seikkailusarjakuvat, sarjaelokuvat, sarjakuvat : elokuvasovitukset, 1900-luku, Tarzan, Flash Gordon, Jungle Jim, Terry and the Pirates, Jungle Girl, Dick Tracy
Eniten sarjakuvaa muistuttava elokuvalaji (animaation ohella) on kaiketi ollut monien kaihoisasti muistelema sarjaelokuva. Nämä myös cliffhangereiksi kutsutut seikkailutarinat koostuivat parinkymmenen minuutin episodeista, jotka päättyivät joka kerta päähenkilön kannalta mahdollisimman jännittävään pulmatilanteeseen. Katsojan oli kerta kaikkiaan päästävä näkemään seuraavalla viikolla, miten sankarin oikein kävi.
SI117seikkailusarjakuvan_ja_sarjaelokuvan_kulta_aika.pdf
”Sarjakuvaa ei voi editoida!” – Hollywood opetti Daniel Clowesille elokuvan ja sarjakuvan eroavaisuudet
Hänninen, Ville
(2003), Genre:
sarjakuvaromaanit, sarjakuvat : elokuvasovitukset, Daniel Clowes, Ghost World
Daniel Clowes sai vaikuttaa harvinaisen paljon siihen, miltä Ghost World-elokuva loppujen lopuksi näytti.
Sarjakuvan teko käy luonnolle
Kataisto, Vesa
(2002), Genre:
elokuvat, piirtäjät, Suomi
Sanna Saarelan ohjaama Hengittämättä & nauramatta on historiallinen suomalainen elokuva siinä mielessä, että sen päähenkilö on ammatiltaan sarjakuvantekijä. Superwomania piirtävä Inka (Liisa Kuoppamäki) lähtee avomiehensä luota ovet paukkuen. Hän haluaa muuttaa itsensä ja kaiken ympäriltään. Tuloksia syntyy, mutta ei välttämättä sellaisia, joita Inka halusi.
SI117sarjakuvan_teko_kay_luonnolle.pdf
Sitä lehteä en koskaan unohda
SI117sita_lehtea_en_unohda_koskaan_117.pdf
Powers – supersankareita ruumishuoneella
Sinisalo, Otto
(2002), Genre:
esittelyt, supersankarisarjakuvat, rikossarjakuvat, aikuissarjakuvat, Yhdysvallat, Brian Bendis, Michael Oeming, Powers
Etsivät Deena Pilgrim ja Christian Walker saapuvat rikospaikalle. Lehtimiehet, poliisit ja ohikulkijat parveilevat jo rikospaikan ympärillä. Verilammikossa makaa supersankaritar.
Kysy!
Ruonala, Pauli
(2002), Genre:
sarjakuva-ala, harrastajat, Sarjainfo
Sarjainfon kysymys- ja vastauspalstalle saa lähettää kysymyksiä ja kommentteja.
Ankkapiirtäjäksi, syndikaatit, Puupää-hattu.
Norjalainen sarjakuva elää kultakauttaan
Hänninen, Ville
(2002), Genre:
sarjakuvat, sarjakuvantekijät, strippisarjakuvat, apurahat, sarjakuvakustantajat, Norja, Lise Myhre, Nemi
Nelimiljoonainen Norja uskoo kotimaiseen sarjakuvaan vankemmin kuin koskaan ennen.
Sisältää myös lyhyen haastattelun Lise Myhrestä, goottityttö Nemin luojasta.
SI117norjalainen_sarjakuva_elaa_kultakauttaan.pdf
Jason on norjalaisen sarjakuvan vientivaltti
Hänninen, Ville
(2002), Genre:
esittelyt, piirtäjät, mykkäsarjakuvat, eläinsarjakuvat, faabelit, Norja, Jason
Jasonin faabelit liikuttavat kuin Buster Keatonin mykkäelokuvat.
Daan Jippes, ankkamestari Carl Barksin jäljillä
Römpötti, Harri ; Hänninen, Ville
(2002), Genre:
vierailut, haastattelut, piirtäjät, Disney, Aku Ankka, Daan Jippes
Hollantilainen Daan Jippes on piirtänyt albumillisen Aku Ankka-sarjoja, jotka perustuvat Carl Barksin käsikirjoituksiin. Ihmissusia ja sudenpentuja-albumin piirroksia ei erottaisi Barksin käsialasta, ellei niitä tietäisi Jippesin tekemiksi.
Maailmanmatkat
Römpötti, Harri ; Lietzen, Mika ; Vanamo, Outi
(2002), Genre:
arvostelut, sarjakuvat, Sarjainfo
David B: Epileptic 1 / Harri Römpötti
Marjani Satrapi: Persepolis 3 / Mika Lietzen
Wendy Siuyi Wong: Hong Kong Comics – A History of Manhua / Harri Römpötti
Chihoi Lee: Yummy Dragon 1 – The Amazing Oral Stories / Harri Römpötti
Hok Tak Yeung: How Blue Was My Valley / Harri Römpötti
Andi Watson: Slow News Days / Outi Vanamo
Ng Suat Tong: Rosetta / Harri Römpötti
Arvostelut
Kataisto, Vesa, Hänninen, Ville ; Sinisalo, Otto ; Mander, Jonathan ; Nummelin, Juri
(2002), Genre:
arvostelut, albumisarjakuvat
Arto Paasilinna – Hannu Lukkarinen: Ronkoteus – lentävä kirvesmies / Vesa Kataisto
Marko Tiainen: Taipaleenjoen tulihelvetti / Ville Hänninen
Timo Iivari – Tomi Tuominen: Kung fu-poliisit / Ville Hänninen
Daan Jippes: Ankantekijät 1: Ihmissusia ja sudenpentuja / Ville Hänninen
Heikki Paakkanen: Tukholmasyndrooma / Ville Hänninen
Stan Lee – John Romita – Gil Kane: Ihmesarja 1: Hämmästyttävä Hämähäkkimies / Jonathan Mander
Gilbert Shelton: Friikkilän veljekset tekevät keikan / Otto Sinisalo
Max Collins – Richard Piers Rayner: Matkalla Perditioniin / Vesa Kataisto
Erkki Tanttu: Rymy-Eetu urheilee / Ville Hänninen
Pauli Heikkilä – Markku Paretskoi: Taru Vanhoista herroista / Ville Hänninen
Sisältää myös Juri Nummelinin esittelyn Max Allan Collinsista.
Kotomaan katsaus
Larmola, Kivi
(2002), Genre:
arvostelut, pienlehdet, Suomi
Arvosteluja kotimaassa ilmestyneistä pienlehdistä.
Pastori Kärme: Kirkkovene – toinen Kärmeen kirja
Pauli & Ismo Hirtolahti: Baxeman – rikollista hupia
Sarjari 58 – siansaksa eli gibberish
Hannu Konttinen: Seitsemän kuolemansyntiä
Ankkalinnan Pamaus 11
Uutisruutu
Hänninen, Ville
(2002), Genre:
uutiset
Kuukauden kotimainen, Stripburger, Blab, Katja Tukiainen, Kemin sarjakuvakilpailu, Kemin sarjakuvapäivät, muotoilutoimikunnan vuosiapurahat, Riitta Uusitalolle lastenkulttuurin valtionpalkinto, Korkeajännitys, Aarno Liuksiala, Tää kaupunki/Pääkaupunki, Postimies Niilo, Turun sarjakuvaseura, Vänsterpartiet, Alan Moore, Top Shelf, Robert Crumb, Stan Lee, Eisner-palkinnot, Mbleh!, Naked Lunch, Karvinen, Christ Oliver, Vicente Fox, Rue Hergé, Don Rosa, Disney, Zep, Titeuf.